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shadow map 관련 본문
1. Shadow map의 단점과 Perspective Shadow map
아래 링크의 그림을 보면 한번에 이해가 된다.
https://www-sop.inria.fr/reves/Marc.Stamminger/psm/
index.html
An example for a point (spot) light source is shown in the following images. The upper row shows the light source view for a uniform shadow map (left), its depth buffer (center) and the resulting view (right) with strong aliasing artifacts. The lower row s
www-sop.inria.fr
a. 좌상단은 광원에서 rendering 한 모습. b. 중앙상단은 depth 를 그린 그림. c. 우상단은 최종 카메라에서 바라본 모습을 렌더링한 결과.
기본 Shadow map 에서는 (그림에선 Uniform shadow map 이라고 표현했다) 광원이 멀리 있을경우 우상단과 같이 상대적으로 카메라와의 거리가 멀어서, 그림자의 픽셀이 커질 수 밖에 없다.
여기 나오는 영상을 참고해도 좋다.
http://www-sop.inria.fr/reves/Basilic/2002/SD02/
Perspective Shadow Maps
Perspective Shadow Maps Images and movies BibTex references @InProceedings{SD02, author = "Stamminger, Marc and Drettakis, George", title = "Perspective Shadow Maps", booktitle = "Proceedings of ACM SIGGRAPH", series = "Annual Conference Series", pages = "
www-sop.inria.fr
2. Shadow 구현의 역사
https://www.slideshare.net/MoonLightMS/1023-1
[1023 박민수] 깊이_버퍼_그림자_1
2010/10/23 Devrookie 엠에스박( 박민수 )
www.slideshare.net
3. Cascaded Shadow map
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/dxtecharts/cascaded-shadow-maps
Cascaded Shadow Maps - Win32 apps
Cascaded shadow maps (CSMs) are the best way to combat one of the most prevalent errors with shadowing perspective aliasing.
docs.microsoft.com
https://blog.naver.com/PostView.naver?isHttpsRedirect=true&blogId=pencube1214&logNo=221849084039
Cascaded Shadow Mapping (CSM)
기존의 깊이기반 그림자 매핑 방식에서 생기는 문제점으로 아래와 같았다. '조명과 카메라의 각 두 뷰...
blog.naver.com
4. Perspective Shadow map
Chapter 14. Perspective Shadow Maps: Care and Feeding
Chapter 14. Perspective Shadow Maps: Care and Feeding Simon Kozlov SoftLab-NSK 14.1 Introduction Shadow generation has always been a big problem in real-time 3D graphics. Determining whether a point is in shadow is not a trivial operation for modern GPUs,
developer.nvidia.com
5. Shadow map 정리
http://x66vx.egloos.com/3808794
ShadowMap
결국 볼륨섀도우 축퇴사각형(degenerate quad) 작성 알고리즘의 문턱에서 포기를 하고(스킨메쉬에 적용시킬려니 스키닝 연산을 줄일 방도가 없었다...메쉬를 별도의 정점버퍼에 복사해서 CPU상에서
x66vx.egloos.com
https://www.slideshare.net/cagetu/shadow-mapping
Shadow mapping 정리
Shadow Mapping Shadow Mapping을 정리해보자… 작성 : 이창희 (cagetu79@gmail.com)
www.slideshare.net