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shadow map 관련 본문

프로그래밍

shadow map 관련

lancelot50 2021. 8. 30. 23:50

1. Shadow map의 단점과 Perspective Shadow map

아래 링크의 그림을 보면 한번에 이해가 된다.

https://www-sop.inria.fr/reves/Marc.Stamminger/psm/

 

index.html

An example for a point (spot) light source is shown in the following images. The upper row shows the light source view for a uniform shadow map (left), its depth buffer (center) and the resulting view (right) with strong aliasing artifacts. The lower row s

www-sop.inria.fr

a. 좌상단은 광원에서 rendering 한 모습.  b. 중앙상단은 depth 를 그린 그림.  c. 우상단은 최종 카메라에서 바라본 모습을 렌더링한 결과.

기본 Shadow map 에서는 (그림에선 Uniform shadow map 이라고 표현했다) 광원이 멀리 있을경우 우상단과 같이 상대적으로 카메라와의 거리가 멀어서, 그림자의 픽셀이 커질 수 밖에 없다.

여기 나오는 영상을 참고해도 좋다.

http://www-sop.inria.fr/reves/Basilic/2002/SD02/

 

Perspective Shadow Maps

Perspective Shadow Maps Images and movies BibTex references @InProceedings{SD02, author = "Stamminger, Marc and Drettakis, George", title = "Perspective Shadow Maps", booktitle = "Proceedings of ACM SIGGRAPH", series = "Annual Conference Series", pages = "

www-sop.inria.fr

 

2. Shadow 구현의 역사

https://www.slideshare.net/MoonLightMS/1023-1

 

[1023 박민수] 깊이_버퍼_그림자_1

2010/10/23 Devrookie 엠에스박( 박민수 )

www.slideshare.net

 

3. Cascaded Shadow map

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/dxtecharts/cascaded-shadow-maps

 

Cascaded Shadow Maps - Win32 apps

Cascaded shadow maps (CSMs) are the best way to combat one of the most prevalent errors with shadowing perspective aliasing.

docs.microsoft.com

https://blog.naver.com/PostView.naver?isHttpsRedirect=true&blogId=pencube1214&logNo=221849084039 

 

Cascaded Shadow Mapping (CSM)

기존의 깊이기반 그림자 매핑 방식에서 생기는 문제점으로 아래와 같았다. '조명과 카메라의 각 두 뷰...

blog.naver.com

4. Perspective Shadow map

https://developer.nvidia.com/gpugems/gpugems/part-ii-lighting-and-shadows/chapter-14-perspective-shadow-maps-care-and-feeding

 

Chapter 14. Perspective Shadow Maps: Care and Feeding

Chapter 14. Perspective Shadow Maps: Care and Feeding Simon Kozlov SoftLab-NSK 14.1 Introduction Shadow generation has always been a big problem in real-time 3D graphics. Determining whether a point is in shadow is not a trivial operation for modern GPUs,

developer.nvidia.com

 

5. Shadow map 정리

http://x66vx.egloos.com/3808794

 

ShadowMap

결국 볼륨섀도우 축퇴사각형(degenerate quad) 작성 알고리즘의 문턱에서 포기를 하고(스킨메쉬에 적용시킬려니 스키닝 연산을 줄일 방도가 없었다...메쉬를 별도의 정점버퍼에 복사해서 CPU상에서

x66vx.egloos.com

https://www.slideshare.net/cagetu/shadow-mapping

 

Shadow mapping 정리

Shadow Mapping Shadow Mapping을 정리해보자… 작성 : 이창희 (cagetu79@gmail.com)

www.slideshare.net

 

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